Vaikuttamalla omaan toimintaamme, on mahdollista murtaa sellaisia arjen rutiineja, jotka ylläpitävät yksinäisyyden kokemustamme. Tekemällä tietoisesti erilaisia valintoja arjen eri tilanteissa, on mahdollista vaikuttaa myös omiin ajatuksiin ja tunteisiin. Kyse voi olla pienistä muutoksista, joilla voi kuitenkin olla suuria vaikutuksia.
Tunnista toistuvat toimintamallit
On syytä lähteä liikenteeseen tunnistamisesta. Millaiset toimintamallit ovat sinulle tyypillisiä tapoja toimia tilanteissa, joissa yksinäisyyden kokemus herää tai syventyy?
Kenties vetäydyt jo suosiolla sivuun, kun pienryhmiä muodostetaan? Ehkäpä suojaat itseäsi arvioivilta katseilta tuijottamalla ahkerasti kännykän ruutua ennen kurssin alkua? Tai ilmoitat lähteväsi kanssaopiskelijoiden seurasta ”mennäksesi tapaamaan toisia kavereitasi toiseen kahvilaan”, jotta välttyisit mahdollisilta ulkopuolisuuden kokemuksilta nykyisessä seurassa?
Toimintatapamme voivat alkuun tuntua tarpeellisilta selviytymiskeinoilta, mutta pitkään jatkuessaan ne ylläpitävät ja syventävät yksinäisyyden kokemustamme eivätkä välttämättä edistä yhteyden löytämistä muihin. Tunnistamisen kautta on mahdollista havaita, että kyse on valinnoista monien mahdollisten toimintatapojen välillä. Ei ennalta määrätty vääjäämätön lopputulos.
Haasta toimintamalleja
Haasta nykyisiä toimintamallejasi ja pyri löytämään vaihtoehtoisia toimintatapoja, joita voit lähteä pienin, itsellesi sopivin askelein testaamaan. Voit pohtia:
- Edistävätkö toimintaratkaisusi asioita parempaan suuntaan?
- Millaisin pienin tavoin voit helpottaa oloasi kun koet yksinäisyyttä?
- Miten voit vaikuttaa yhteyden löytämiseen muiden kanssa?
Mikäli huomaat, että nykyiset toimintaratkaisusi eivät ainakaan edistä asioitasi parempaan suuntaan, on syytä pysähtyä. Voit pohtia erilaisia arkisia tilanteita, joissa todellisuudessa onkin mahdollista valita, miten toimisi toisin.
-
Uudenlaisen toimintatavan löytämisessä kannattaa olla armollinen itselleen ja edetä pienin askelein. Esimerkiksi:
Jos tähän mennessä olet vetäytynyt mahdollisista kohtaamisista kanssaopiskelijoiden kanssa uppoutumalla kännykkääsi, ei realistinen tavoite ole ”Huomenna juttelen itselleni ihan uusien opiskelijoiden kanssa ja liityn heidän seuraan lounaalle.” Sen sijaan sopivan tasoinen tavoite voi olla vaikkapa ”Huomenna en katso puhelinta ennen kurssin alkua.” tai ”Istun itselleni tuntemattoman opiskelijan läheisyyteen / viereen. Minun ei tarvitse puhua hänelle mitään, kunhan istun lähettyvillä.”
Pikkuhiljaa kun on testannut vaihtoehtoisia tapoja toimia eri tilanteissa, voi huomata, että mitään pahaa ei tapahtunutkaan. Tämän jälkeen on mahdollista miettiä seuraavia pieniä tavoitteita, joita voi lähteä kokeilemaan.
-
Toiminnan kautta on mahdollista myös vaikuttaa siihen, millaisia tunteita ja ajatuksia herää erilaisissa tilanteissa. Mikäli esimerkiksi tyhjään kotiin palaaminen herättää epäonnistumisen kokemuksen, voi ennalta jo suunnitella ja tehdä asioita, jotka voivatkin herättää erilaisia tunteita kotiin paluun yhteydessä.
Esimerkiksi ”Kotiin tultuani, jatkan maalausprojektini tekoa.” tai ”Kotiin palattuani kokeilen sitä uutta reseptiä, jota olen halunnut testata.” Nämä toimintasuunnitelmat ja niiden toteuttaminen vahvistavat ennemminkin onnistumisen ja pystyvyyden tunteita kuin epäonnistumisen kokemusta. Voi olla, että paluu kotiin ei tunnukaan enää niin ahdistavalta kuin aiemmin.
HARJOITUKSIA
-
Arjen rutiinin rikkominen
A. Pohdi arkinen tilanne, jossa usein koet yksinäisyyttä. Mieti millaiset ajatukset, tunteet, toimintatavat ja niiden seuraukset tilanteessa toistuvat. Voit kirjata ajatuksiasi ylös. Voit myös katsoa mallia oheisesta yksinäisyyden kehästä ja piirtää oman kehäkuviosi paperille.
B. Pohdi, millaisia muunlaisia vaihtoehtoja sinulla olisi toimia tilanteessa. Listaa vaihtoehtoja ylös.
C. Valitse vaihtoehdoista yksi ja pohdi, millaisia vaikutuksia toisenlaisella valinnalla voisi olla myös ajatuksiisi ja tunteisiin. Olisiko kehissä mielestäsi tällöin eroja?
Voit jäsentää ajatuksiasi halutessasi alta löytyvään kirjoituskenttään. Kentän tiedot eivät tallennu mihinkään ja ne pyyhkiytyvät pois siinä kohtaa, kun vaihdat sivua. Halutessasi voit kuitenkin ottaa jäsennyksesi talteen esimerkiksi kuvakaappauksella, kopioimalla jäsennyksen haluamaasi tiedostoon tai tulostamalla sen.
-
Mitä sanoisit kanssaopiskelijalle?
A. Millaisin tavoin kannustaisit samankaltaisessa tilanteessa olevaa kanssaopiskelijaa, jonka nykyiset toimintaratkaisut muistuttavat omiasi? Kirjoita vähintään kaksi kannustetta.
B. Nappaa kannusteet talteen tai ota niistä kuva. Muistuta itseäsi aktiivisesti niistä ja pyri löytämään niiden kautta motivaatiota toisenlaisten toimintaratkaisujen löytämiseen arjen haastaviin tilanteisiin.
Voit jäsentää ajatuksiasi halutessasi alta löytyvään kirjoituskenttään. Kentän tiedot eivät tallennu mihinkään ja ne pyyhkiytyvät pois siinä kohtaa, kun vaihdat sivua. Halutessasi voit kuitenkin ottaa jäsennyksesi talteen esimerkiksi kuvakaappauksella, kopioimalla jäsennyksen haluamaasi tiedostoon tai tulostamalla sen.
Tien haarassa -mielikuvaharjoite
Pohdi jo ennakkoon vaikealta tuntuvaa tilannetta, jossa yksinäisyyden kokemus nostaa päätään. Tämän jälkeen visualisoi mieleesi tarkka kuva tienristeyksestä, jossa kaksi polkua haarautuu eriäviin suuntiin. Asemoi itsesi risteyksen keskelle seisomaan. Toinen polku johtaa tuttuun ja turvalliseen lopputulokseen: jatkat siis samaan tapaan toimimista kuin olet tähänkin asti tehnyt. Millainen määränpää odottaa sinua siellä?
Toinen polku on sinulle tuntemattomampi. Tämä polku voi hieman pelottaakin, koska et tiedä mihin suuntaan polku mutkittelee ja tuntematon lopputulema jännittää. Voi olla, että lopputulos on pettymys. Toisaalta tulos voi olla myös myönteinen yllätys.
Nyt sinun on tehtävä valinta. Kumpaa reittiä päätät lähteä kulkemaan? Palauta tämä mielikuva mieleesi aina säännöllisesti, kun horjut polkusi valinnassa. Tällöin muistat helpommin myös syyt valitsemallesi polulle.